Tik hieronder een trefwoord voor jouw vraag in
Kan/mag de boot aan de steiger bij mijn accommodatie liggen?
- Details
- Categorie: Varen in het vakantiepark
Ja, als u op het resort een accommodatie aan het water heeft, kunt u de boot aan de steiger leggen gedurende de huurperiode. U dient de boot de eerste dag wel zelf op te halen bij de Boat Coach en daar weer in te leveren aan het einde van uw huurperiode. U dient zelf de boot op slot te leggen als u er geen gebruik van maakt. Een geschikt kettingslot wordt bijgeleverd. Ook wordt van u verwacht dat u de boot iedere avond afdekt door het afdekzeil aan de cabrioletkap te ritsen. We zijn zuinig op onze boten, bent u dat ook? Vraag de Boat coach om een aanvullende instructie. Accommodatie van een ander vakantiepark in de buurt? Vraag naar de mogelijkheden.
Gebruik de zoekfunctie bovenaan of lees hieronder in de verschillende categorieën.
Klik op een categorie en bekijk de vragen en antwoorden.
Jouw vraag niet gevonden? Neem dan contact met ons op via de pagina 'contact en route' van één van de locaties.
Reservering en beschikbaarheid
Wanneer kan ik een sloep huren?
U kunt het hele jaar door een boot reserveren. U kunt bijvoorbeeld in januari al reserveren voor uw zomervakantie in augustus.
De sloepen en boten zijn beschikbaar van 1 april tot 31 oktober. Op een aantal locaties zijn de recreatieboten het hele jaar beschikbaar. Kijk voor de meest actuele situatie in het reserveringssysteem.
Hoe zie ik of er nog een sloep beschikbaar is?
In het online reserveringssysteem selecteert u de gewenste boot of sloep en vervolgens de gewenste datum in de kalender. Als de gekozen periode blauw/groen gekleurd is, zijn er nog boten beschikbaar. Geel/oranje betekent dat er beperkte beschikbaarheid (boten/tijden) is. Selecteer in dit geval de datum en zie vervolgens welke tijden nog wel beschikbaar zijn.
Als een datum niet meer beschikbaar is, kunnen jullie dan nog wat regelen?
Nee, wij gebruiken hetzelfde systeem om een reservering in te voeren, dus kunnen dan helaas ook niets meer betekenen. Op = Op, boek dus op tijd!
Als ik voor meerdere dagen een boot huur, krijg ik dan korting?
Ja, u ontvangt een scherpere prijs per gehuurde dag naar mate u meer dagen aan één gesloten een boot of sloep huurt. Deze korting ziet u terug in het reserveringsysteem. Wilt u meer dan 7 dagen een boot huren en komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op via het contactformulier en vul hier uw vraag in.
Hoe kan ik zelf voor meer dan 7 dagen boeken in één reservering?
U kunt dit doen door meerdere producten aan uw bestelling toe te voegen. Als u bijvoorbeeld voor 12 dagen een boot wil huren, selecteert u eerst 7 dagen en drukt u op reserveren. Vervolgens kunt u kiezen om nog een item toe te voegen, vervolgens kiest u 5 dagen en reserveert deze. Die 2e “bestelling” wordt aan uw reservering toegevoegd.
Hoe betaal ik de borg en hoe krijg ik deze terug?
Borg dient u vooraf op de dag van uw huurmoment aan de Boat Coach contant te voldoen. Op sommige locatie is het mogelijk de borg per pin te voldoen. Tijdens het inlevermoment zal de Boat Coach samen met u conform de stappenlijst in het Boat Book de boot en accessoires controleren. Indien er geen gebreken worden vastgesteld zoals ontbreken van onderdelen, defecten/schades en u de boot schoon en op tijd heeft ingeleverd dan krijgt u 100% van de borg direct retour. Indien gepind dezelfde avond (uiterlijk binnen enkele dagen).
Wijziging of annulering
Wanneer mag ik mijn boot annuleren?
Tot 1 maand voor uw huurmoment mag u kosteloos annuleren of verzetten.
Tot 7 dagen voor uw huurmoment mag u kosteloos verzetten.
Binnen 7 dagen annuleren, dan worden de huurkosten (deels) in rekening gebracht, dit hangt af van de situatie.
Bij (heel) slecht weer kunt u in overleg met de Boat Coach de reservering mogelijk verzetten.
Als het weer dermate slecht is waardoor het onveilig is om uit te varen, zeggen wij uw huurmoment af. Immers uw veiligheid staat voorop. In dit geval heeft u de keuze om uw geld terug te krijgen of kosteloos te verzetten.
Ik heb een boot gereserveerd op het verkeerde park/resort, wat nu?
Dat kan gebeuren. Neem zo spoedig mogelijk contact met ons op door de reserveringsbevestiging die u van ons ontvangen heeft door te sturen naar het emailadres dat in de bevestiging staat. Als u een reservering heeft voor de volgende dag is het verstandig om ook even te bellen naar de Boat Coach. We zullen proberen uw reservering om te zetten, er moet natuurlijk wel nog plek zijn op het resort naar uw keuze.
Over onze boten
Zit er een visuitrusting bij als ik een visboot huur?
Ja. Indien u kiest voor het reserveren voor een recreatieboot dan krijgt u in het vervolgscherm de keuze om een visbootpakket erbij te huren, dat bestaat uit een elektromotor en dieptemeter (fishfinder). Op verzoek kunt u daarbij kosteloos hengels en een schepnet in bruikleen krijgen als u dit aangeeft via de mail bij de Boat coach (contactgegevens staan in de reserveringsbevestiging).
Voor aas dient u zelf te zorgen, dit is immers vis-, weers-, seizoen- en locatie- afhankelijk. Hierover kunnen we u wel tips geven.
Wat is het verschil tussen een boot en een sloep?
Het verschil is bij de vaartuigen van Happy Boats voornamelijk de zitplaatsen. Zowel de recreatieboot als de luxe sloepen zijn namelijk open motorboten en zijn beide voorzien van cabrioletkap, buitenboordmotor, elektrische start en stuur. De recreatieboten zijn van aluminium gemaakt en de zitgelegenheid is beperkt. De luxe sloepen zijn gemaakt van polyester en bevatten een rondzit en zijn daarmee geschikt voor meer dan 4 personen.
Kan ik bij Happy Boats een visboot huren?
Ja. Indien u kiest voor het reserveren voor een recreatieboot, dan krijgt u in het vervolgscherm de keuze om er een visbootpakket bij te huren. Dat bestaat uit een elektromotor, extra accu en dieptemeter (fishfinder). Daarnaast bieden we een optie om het vispakket uit te breiden met hengels, dobbers/spinners en een schepnet.
Vaardigheden en veiligheid
Heb ik een vaarbewijs nodig?
Nee, u heeft voor de boten en sloepen van Happy Boats geen vaarbewijs nodig. Er is 1 uitzondering: de Tuna 50pk boot op Resort de Biesbosch.
Dien ik in het bezit te zijn van een visvergunning of VISpas als ik met de boot of sloep van Happy Boats ga vissen?
Ja, een visvergunning is voor vissen in Nederland overal verplicht. Een visvergunning is persoonlijk. Kijk voor meer informatie op www.vispas.nl. U kunt hier daar tevens de VISpas bestellen.
Ik heb nog nooit gevaren. Is het makkelijk om te varen met de boten en sloepen van Happy Boats?
Onze boten zijn zeer gebruiksvriendelijk, ook voor onervaren mensen. De Boat coach – de persoon die de boot uitgeeft en inneemt - geeft u een uitgebreide uitleg over de boot en de werking. De vaarkaart die aangeeft waar u wel en niet mag varen (niet overal noodzakelijk) en met de informatie in het Boat Book die in iedere boot aanwezig is. Als u bij de Boat coach aangeeft dat u geen ervaring heeft, kan hij u aanvullende aanwijzingen geven, zodat u met een comfortabel gevoel aan uw vaartocht kunt beginnen.
Kan ik kinderen veilig meenemen op de boot?
Ja zeker, kinderen zijn welkom op de boten en sloepen van Happy Boats. Omdat veiligheid bij ons hoog in het vaandel staat, krijgt iedereen een zwemvest mee. Kinderen zijn verplicht om een zwemvest te dragen. Tijdens de vaartocht bent u uiteraard zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van uw kinderen.
Wat is het Boat Book en waar gebruik ik het voor?
Het Boat Book krijgt u overhandigd bij de uitgifte van de boot en overhandiging van de sleutels. Het Boat Book bevat alle basisadviezen, -regels en -voorwaarden waar we u kennis van laten nemen alvorens u aan het vaarmoment begint. U tekent ervoor in uw huurovereenkomst dat u van bepaalde pagina’s kennis heeft genomen. Dat zijn pagina’s met de belangrijkste regels voor behoud van de boot en de verkeersregels op het water, immers: veiligheid voorop!
Wie is er verantwoordelijk voor diefstal als de boot bij mijn accommodatie ligt?
Happy Boats is hiervoor verzekerd indien de boot op het moment van diefstal op de juiste manier beveiligd is: sleutels uit het contact en boot aan het kettingslot. Let dus op: U bent verantwoordelijk voor het naleven van deze regels. De Boat coach kan u hierover adviseren.
Wie bel ik bij nood op het water?
De Boat Coach is altijd bereikbaar gedurende uw vaart. Het nummer vindt u in het Boat Book en op uw overeenkomst. Tip: Deel zo snel mogelijk uw locatie met de Boat Coach via Whatsapp, zodat de Boat Coach weet waar u bent.
Hoe weet ik waar ik heen mag/kan varen?
De Boat Coach kan u eventueel leuke en nuttige tips geven tijdens uw vertrek.
Happy Boats verstrekt op de meeste locaties een vaarkaart die u helpt om een veilige (voor u en de boot) vaarroute te bepalen. De vaarkaart biedt u naast handige tips voor een leuke route ook inzicht in de te bevaren gebieden. Er zijn bijvoorbeeld een aantal stukken in de Biesbosch niet diep genoeg voor de boot. En er zijn gebieden beschermd natuurgebied. Naast de vaarkaart hebben we op bijna iedere locatie een digitale vaarkaart. U krijgt de digitale vaarkaart uitgereikt uiterlijk een dag voor uw reservering. Zorgt u voor een opgeladen telefoon?
Mag ik aanleggen bij een standje en in havens?
Ja, als het water diep genoeg is kunt u voor een standje aanleggen. Zorg dat de boot vast ligt en u weer terug kan komen in de boot. Pas op met ondieptes en achteruit varen. Vaar rustig naar het strand en zet de motor uit voordat de boot de ondiepte van het strand bereikt.
In jachthavens en aanlegsteigers mag u aanmeren. Let op: u dient zich in sommige gevallen te melden bij een havenmeester. Soms wordt er geld gevraagd voor het aanmeren, dit geschiedt op uw eigen kosten. Deze kosten kunt u zien op de borden bij het binnenvaren van het havengebied.
Tip: Als er een bord staat met een rode P is het verboden je boot aan te meren, een blauwe P mag aanmeren wel. Een bord met een rode streep door een anker, betekend dat een anker gebruik verboden is (visboten).
Varen in het vakantiepark
Kan/mag de boot aan de steiger bij mijn accommodatie liggen?
Ja, als u op het resort een accommodatie aan het water heeft, kunt u de boot aan de steiger leggen gedurende de huurperiode. U dient de boot de eerste dag wel zelf op te halen bij de Boat Coach en daar weer in te leveren aan het einde van uw huurperiode. U dient zelf de boot op slot te leggen als u er geen gebruik van maakt. Een geschikt kettingslot wordt bijgeleverd. Ook wordt van u verwacht dat u de boot iedere avond afdekt door het afdekzeil aan de cabrioletkap te ritsen. We zijn zuinig op onze boten, bent u dat ook? Vraag de Boat coach om een aanvullende instructie. Accommodatie van een ander vakantiepark in de buurt? Vraag naar de mogelijkheden.
Brandstof
Brandstof afkopen, wat houdt dat in (afkoop brandstofverbruik)?
Een onbezorgde vaart, waarbij u geen rekening hoeft te houden met tanken. U haalt de boot op bij de Boat Coach met een volle tank en u levert de boot leeg in. De Boat Coach vult de tanks weer voor de volgende klant. Dat noemen wij zorgeloos varen en dat doet u met “Afkoop brandstofverbruik”.
Tip: In de boot is een volle extra jerrycan aanwezig indien u de hoofdtank leegvaart.
Als ik meerdere dagen een boot huur, moet ik dan voor alle dagen brandstof afkopen (afkoop brandstofverbruik)?
Nee, dat hoeft niet. U kunt eventueel voor de eerste dag brandstof afkopen. Dit betekent dat u een volgetankte boot meekrijgt en de boot niet hoeft vol te tanken als u hem inlevert op de laatste dag van de huurperiode. U krijgt een volle reservetank mee, waarmee u tijdens uw huurperiode tussendoor zelf benzine kunt halen bij de benzinepomp (Ex) en de boot kan bijvullen. Als u de boot inlevert hoeft u door het afkopen van brandstof voor één dag de boot en reservetank niet vol terug te geven.
Als u het brandstofverbruik niet wenst af te kopen, krijgt u een afgetankte boot en volle reservetank mee. Vervolgens bent u zelf verantwoordelijk om de boot na afloop van uw huurmoment vol te tanken en te zorgen dat de reservetank vol is.
Gedrag op de boot
Mag een hond op de boot?
Ja, dit kunt u selecteren in het reserveringsproces. Wij rekenen een kleine vergoeding voor de extra slijtagekosten. Uw hond mag in de boot niet op de kussens zonder eigen kleed.
Zorgplicht: Wij vragen u om ervoor te zorgen dat uw hond op een kleed kan liggen in de boot en dat u handdoeken mee neemt om uw hond goed af te drogen als hij in het water heeft gezwommen.
Mag ik vanaf de boot het water in springen?
Ja dat mag, het is geheel op eigen risico!
Zorg ervoor dat uw boot is aangemeerd of (stevig) voor anker ligt zodat u veilig van de boot in het water kunt. Bij veel van onze vaartuigen is geen zwemtrap aanwezig. Indien u alleen bent, dient u zichzelf ervan te verzekeren dat u weer in de boot kunt komen (bijvoorbeeld met een touw of door aanwezigheid van ondiep water). Bent u met meer mensen: zorg ervoor dat er iemand in de boot blijft die u zo nodig de boot in kan helpen.
Het is volledig op eigen risico!
Mag ik roken op de boot?
Roken op de boot wordt niet afgekeurd, het is volledig op eigen risico. Het mag niet in de buurt van de brandstoftank / jerrycans in verband met explosiegevaar. Eventuele beschadigingen zoals brandgaten / schroeiplekken op bekleding of bootdelen, kost u uw borg.
Roken op de boot is volledig op eigen risico.